What's in it for you?

--- Nyhetsbrevet BLIKK, BLEKK OG BEVEGELSE #14 ---
Til glede, nytte og inspirasjon - 16.november 2023
 
IMAGO Fotovandring tilbyr genuine varer og tjenester innenfor fotografi, formidlingsproduksjon og vandringer i naturen. Visjonen er å bidra til bærekraftig naturnærvær som gir god forebyggende folkehelse.
 
 

BLIKK. Det handler om å se. Det handler om å bli venn med lyset. Det handler om å bli venn med seg selv og ta vare på naturen, livsgrunnlaget vårt.

*

Da jeg deltok på høstmarkedet på Kruttverket i Oslo i oktober, var det et par av de besøkende som kom bort til plassen min og spurte om jeg var fotograf.

Jeg tygde litt på spørsmålet og svarte: "Jeg titulerer meg som vandringsmann, fotoforteller og stillhetsformidler". Det var nok ikke det svaret de hadde forventa eller ønska seg.

På en stor finérplate hadde jeg montert tre store aluminiumstrykk av mine egne fotografier. På bordet mitt med den grønne duken sto en salgseske med bilder fra en tidligere utstilling, og ved siden av den igjen lå min analoge porteføljemappe med det jeg for tida tilbyr av fotografier, vandringer og foredrag som kan bestilles.

Flere små plakater på standen fortalte også om virksomheten min. Jeg klarte ikke å forestille meg noe annet enn at det både ved første og andre øyekast var åpenbart hva jeg kunne tilby.

Men er jeg fotograf?

(Teksten fortsetter under bildene.)

 

 

 

 

BLEKK. Det handler om å gripe øyeblikket og forme det på et vis som gjør at det kan deles med andre.

*

Jeg har delt innledningen i denne teksten med et par andre mennesker, og tilbakemeldingene setter i sving noen tanker.

Når noen spør om jeg er fotograf, lurer de kanskje på:

- om det virkelig er jeg som har tatt bildene jeg viser fram og selger, eller om jeg selger andres bilder.

- om jeg kan ta andre bilder de har lyst på.

- om jeg kan fortelle dem hvordan man kommer i posisjon til å kalle seg fotograf.

Med andre ord: Det er ikke åpenbart hva de egentlig spør om, og da kreves det av meg at jeg følger opp med et spørsmål som kan avdekke behovet til de som spør.

(Teksten fortsetter under bildene.)

 

 

 

 

BEVEGELSE. Det handler om relasjoner. Det handler om å bruke erfaringene sine, om å skape dialog og mening.

*

Jeg er faktisk ikke slik skapt at jeg som fotograf - eller for den saks skyld som vandringsmann, fotoforteller eller stillhetsformidler - kan tilby absolutt alt det en potensiell kunde måtte finne på å etterspørre.

Men først når en potensiell kunde får anledning til å sette ord på sine behov og lyster, kan jeg eventuelt sette en salgsdialog i bevegelse.

På sikt er jeg slett ikke fremmed for å utvide porteføljen min og eventuelt vri litt på virksomheten, men underveis i en dialog på et marked fronter jeg primært de produktene og tjenestene jeg allerede har utviklet. Noe annet ville være merkelig.

Men når noen spør om jeg er fotograf, kan jeg nok like gjerne svare ja. På det viset vil jeg kunne avdekke den potensielle kundens behov raskere enn om jeg bruker tid på å fortelle om meg selv og mitt.

Skulle dialogen komme til å vare en stund, vil jeg kunne titulere meg som "vandringsmann, fotoforteller og stillhetsformidler" dersom det blir helt nødvendig eller faller naturlig. Jeg kan også la være.

Det er en nyttig erkjennelse å ta med seg inn i førjulshandelen.

(Teksten fortsetter under bildene.)

  

 

 

 

 

IMAGO DELER. Et lite tips på tampen, og det kommer naturligvis fra hjertet: Det er mange markeder man kan besøke i Oslo-området i ukene før jul.

Undertegnedes favoritt er:

Julemarked på Salt

Dette er noen av de mest populære:

Jul i Vinterland

Søndagsmarkedet i Ingensgate

Og skulle du ønske å stille med egne produkter, kan det hende - sier Chat GPT - at noen av disse har ledig plass til deg og ditt for en rimelig penge:

Frogner Julemarked

Grefsenkollen Julemarked

Grünerløkka Brygghus Julemarked

Jul på Norsk Folkemuseum

Lilleborg Julemarked

Grünerhagen Julemarked

Hovedøya Julemarked

St. Hanshaugen Julemarked

Om det fremdeles er liv i dem alle, er jeg usikker på.

*

En papirversjon av bildet under er forresten tenkt brukt som blikkfang neste gang jeg stiller på et marked med produkter og tjenester fra IMAGO Fotovandring.

Er det noe i dette bildet for deg?

(Teksten fortsetter under bildet.)

 

 

NYHETSBREV. Du som abonnerer på nyhetsbrevet "Blikk, blekk og bevegelse", får torsdager i partallsuker vite om IMAGOs siste steg og ferskeste forestillinger før alle andre. Det ordinære nyhetsbrevet blir noen dager seinere også tilgjengelig på imagofotovandring.no under trykknappen "Nyhetsbrev/blogg".

Flere følgere på sosiale medier og mange mottakere av nyhetsbrevet vil styrke naturpakten som ligger i IMAGOs visjon. Så det er supert om du deler denne informasjonen med andre. Om du som ny leser ønsker å bli fast mottaker av nyhetsbrev, legger du igjen epostadressen din nederst på den nevnte nettsiden.

Og trenger du - eller noen du kjenner - et bilde eller tre på veggen, assistanse på vandring, eller ei fotofortelling fremført for deg og gjengen din, er det bare å si ifra. Det samme gjelder om du ønsker å avtale en kaffeprat, et uforpliktende vandre-møte eller trenger hjelp med å komponere ei utstilling.

***

Det neste ordinære nyhetsbrevet kommer forresten til abonnenter torsdag 30.november.

 

Med takknemlig hilsen

Harald Bratland Carlsen,

vandringsmann, fotoforteller og stillhetsformidler

(Et av "17 kloke hoder" i Partners in tilt)

harald@imagofotovandring.no - 974 28 028

 

«Successful people are always looking for opportunities to help others. Unsuccessful people are always asking: What's in it for me?»

- Brian Tracy -

 

Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres