Tretrinnsrakett

--- Nyhetsbrevet BLIKK, BLEKK OG BEVEGELSE #20 ---
 
Til glede, nytte og inspirasjon - 8.februar 2024
 
Ja, jeg fotograferer. Ja, jeg reflekterer mens jeg formidler. Ja, og deretter sender jeg deler av min egen og andres tilværelse ut på ny vandring. Jeg inviterer til en magisk reise i en tretrinnsrakett.
 
(IMAGO Fotovandring tilbyr genuine varer og tjenester innenfor fotografi, formidlingsproduksjon og vandringer i naturen. Visjonen er å bidra til et stillferdig og bærekraftig naturnærvær som gir god forebyggende folkehelse.)
 
(Teksten fortsetter under bildene.)
 
 
 
 
BLIKK. Observasjoner.
 
Her om dagen fikk jeg et nyhetsbrev fra en kar som jobber med å få folk til å lage bedre nyhetsbrev. Denne gangen var Michael Katz i Blue Penguin Development opptatt av å få meg til å forstå at jeg trolig gjør klokt i å snevre inn og forenkle min egen virksomhets nisje:
 
«When you describe your niche, you want to use simple, everyday words. Not fancy, or impressive, or even necessarily a complete and total picture of what you do. Simple. For example, instead of telling people that you "facilitate multigenerational commercial continuity through bespoke legacy transmutation stratagems,” you are probably better off to just say that you “help family businesses transition to the next generation.” You’ll have time to impress people when the sales conversation begins. But you’ll never have that conversation if nobody understands or talks about you and what you do.»
 
Når jeg beskriver min egen rolle i IMAGO Fotovandring som vandringsmann, fotoforteller og stillhetsformidler (eller fredsflamme) i én og samme sleng, står jeg ifølge Katz i fare for å rote det til for virksomheten min.
 
(Teksten fortsetter under bildene, som i dette nyhetsbrevet er tatt ved Sørlimyra/Nøklevann i Østmarka.)
 
 
 
 
 
BLEKK. Undring og refleksjon.
 
Så er jeg fotograf, formidler eller fasilitator? Er jeg vandringsmann, vimsekopp eller virkelighetsfjern når jeg forlater stien i søken etter stillhet og dermed går meg vill med vilje? Er jeg kunstner, artist eller kreatør? Er jeg dialogmaker, veileder eller megler i mitt arbeid for naturbevaring og fred i verden?
 
Hvilken yrkesbetegnelse er det som samler alt dette? Er jeg en skrivende fotograf eller en fotograferende skribent?
 
Hva er det folk helst etterspør hos meg? Hva er det jeg byr på? Hvem er egentlig mitt publikum?
 
Om jeg skal oppsummere hva som engasjerte de fleste av mine følgere, kunder og kontakter mest i 2023, kan jeg si tydelig at det er fotografiet og utstillinger som skiller seg ut.
 
Og hva sysler jeg med nå? Her er noe av det som fyller almanakken for 2024:
Markedsdeltakelser (foto).
Foto- og kunstutstillinger (foto, formidling).
Foredrag og presentasjoner (foto, formidling).
Kurs/workshop (vandring).
Nettverksetablering (hemmelig).
Prosjektutvikling (hemmelig).
 
Vandringsturer og foredrag er det relativt få som etterspør, så de er vanskeligere å selge enn hva som er tilfellet for rene foto-produkter og tjenester knytt til utstillinger.
 
(Teksten fortsetter under bildene.)
 
 
 
 
BEVEGELSE. Handling og endring.
 
Michael Katz i Blue Penguin Development sier videre:
 
«Especially if you are just starting out as a professional, the narrower you can be – all the way down to “I do this one thing and nothing else” – the easier it is to gain a foothold and grow your business. Is it scary to commit to a niche? A little bit. But if you want to be known for something, you need to have a something. (...) I love a good niche. It’s the best marketing tool there is – way more powerful than how capable, smart, or experienced you are. Not to say those things aren’t important; it’s just that I can’t easily (if at all) evaluate those.»
 
Da kan jeg vel kalle meg fotograf (og av og til utstillingsarrangør)? Joda, og det skal jeg gjøre i tida som kommer, akkurat slik jeg har titulert meg som journalist i mange år tidligere.
 
Men "fotograf" er vel strengt tatt en ganske så brei nisje. Hvordan skiller jeg meg ut? Hva er mitt USP (Unique Selling Point)?
 
Jeg går (inn i naturen) og fotograferer. Jeg reflekterer mens jeg videreformidler. Og deretter sender jeg deler av min egen og andres tilværelsen ut på ny vandring. Jeg inviterer til en magisk reise i en tretrinnsrakett - en stillferdig og bærekraftig ferd som tar innover seg at endring er uunngåelig.
 
(Teksten fortsetter under bildene.)
 
 
 
 
IMAGO-DELING. Den som deler får...
 
Jeg sanser, undrer meg og justerer kursen. Jeg bruker blikket, blekket og bevegelsen.
 
Du som fanger opp mine energibølger her i nyhetsbrevet, ser bilder, leser tekster og opplever forhåpentlig selv endring i kropp, sjel eller sinn.
 
Jeg ønsker meg at du som leser dette gir meg en tilbakemelding der du kommenterer kort det resonnementet som jeg har presentert i dette nyhetsbrevet og som leder fram til fotograf-tittelen. (Send kommentaren til harald@imagofotovandring.no)
 
Som gjenytelse serverer jeg allerede her tre tips:
 
* Gjennom nyhetsbrevene sine har Michael Katz i Blue Penguin Development mye å by på for dem som driver egen virksomhet og har få andre å diskutere strategier og handlinger med.
 
* I sin Golden Circle tar Simon Sinek for seg hvorfor det kan være smart å bli tydelig på hensikten med det du steller med på jobben. Her finner du én av hans "taler".
 
* Om du liker å ferdes i naturen, kan opplevelsene dine bli enda sterkere om du tar med deg i hjertet noen ord fra bøkene Mary Oliver har skrevet.
 
---
 
På tampen legger jeg ved en skisse som viser hvordan jeg forestiller meg stillhet som det sentrale elementet i den virksomheten jeg driver gjennom IMAGO Fotovandring. Det jeg byr på skal være relevant for et publikum, det skal ha en troverdig hensikt, og det skal oppleves som unikt i sitt autentiske naturnærvær - enten det nå handler om foto, formidling eller vandring.
 
(Teksten fortsetter under bildet.)
 
 
NYHETSBREV. Du som abonnerer på nyhetsbrevet "Blikk, blekk og bevegelse", får torsdager i partallsuker vite om IMAGOs siste steg og ferskeste forestillinger før alle andre. Det ordinære nyhetsbrevet blir noen dager seinere også tilgjengelig på imagofotovandring.no under trykknappen "Nyhetsbrev/blogg".
 
Flere følgere på sosiale medier og mange mottakere av nyhetsbrevet vil styrke naturpakten som ligger i IMAGOs visjon. Så det er supert om du deler denne informasjonen med andre. Om du som ny leser ønsker å bli fast mottaker av nyhetsbrev, legger du igjen epostadressen din nederst på den nevnte nettsiden.
 
Og trenger du - eller noen du kjenner - et bilde eller tre på veggen, assistanse på vandring, eller ei fotofortelling fremført for deg og gjengen din, er det bare å si ifra. Det samme gjelder om du ønsker en kaffeprat, et uforpliktende vandre-møte eller hjelp til å komponere ei utstilling.
 
***
 
Det neste ordinære nyhetsbrevet kommer trolig torsdag 22.februar.
 
Med vennlig hilsen
Harald Bratland Carlsen
fotograf
(Et av "15 kloke hoder" i Partners in tilt)
 
 
«Let me keep my mind on what matters, which is my work, which is mostly standing still and learning to be astonished.... which is gratitude, to be given a mind and a heart and these body clothes, a mouth with which to give shouts of joy...»
 
- Mary Oliver -

Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres