Moskusveps

--- Nyhetsbrevet BLIKK, BLEKK OG BEVEGELSE #22 ---
 
Til glede, nytte og inspirasjon - 7.mars 2024
 
Når Lions Club Oslo/Lilleaker inviterer til sin årvisse kunstutstilling 16.-17.mars på "Stoppestedet", slipper de for første gang til fotografer. Den ene av de to er den kjente naturfotografen Roger Brendhagen.
 
(IMAGO Fotovandring tilbyr genuine varer og tjenester innenfor fotografi, formidlingsproduksjon og vandringer i naturen. Visjonen er å bidra til et stillferdig og bærekraftig naturnærvær som gir god forebyggende folkehelse.)
 
(Teksten fortsetter under bildet.)
 
 
BLIKK. Observasjoner.
Aller først vil jeg kaste blikket på det åtte måneder lange oppholdet jeg hadde sør i Portugal i 2017-2018.
 
Jeg reiste for så vidt på lykke og fromme, mer eller mindre uten noen annen plan enn at jeg ønsket å oppleve sesongendringer i Tavira kommune så lenge jeg var i Algarve.
 
Bildet over tok jeg liggende på magen - midt i en lite trafikkert vei som mellom Tavira by og fjellene nord i kommunen går under motorveien. Jeg var på en mils sykkeltur opp mot boligen til Mário, en keramiker jeg var blitt kjent med.
 
Jeg tenkte deretter ikke så mye mer på bildet av vepsene og den døde fuglen utenfor tunnelen. Men da Mário et par måneder seinere inviterte meg til å delta med fotografier på en kollektivutstilling, var dette ett av bildene jeg valgte å trykke på lerret med blindramme og henge i et mellomstort format (60x40cm) på galleriveggene hos Casa André Pilarte.
 
Og det var ikke grenser for hva publikum som besøkte "Elementos da natureza" kunne lese ut av bildet, særlig om slikt som fødsel, død og lyset i enden av tunnelen.
 
(Teksten fortsetter under bildene fra galleriet i Tavira.)
 
 
 
BLEKK. Undring og refleksjon.
 
Mens jeg forberedte meg på den nevnte utstillinga i Tavira, var jeg på en biltur til Algarves nabofylke Alentejo, og på landsbygda der kom jeg over et høydedrag med en stor ansamling av storkefugler rundt om i trærne.
 
Brått mintes jeg et bilde jeg tok med mitt aller første kamera under en famileferie en gang midt på 1970-tallet: En ganske så uskarp eksponering av et storkereir øverst på et tårn et sted i Danmark. (Jeg har lett etter albumet med bildet i, men jeg finner det ikke.)
 
Nå hadde jeg fått en ny mulighet, så jeg hoppet ut av bilen i Alentejo og gikk bananas med kameraet mitt. I løpet av en liten halvtime tok jeg sikkert 100 bilder, og jeg kunne anslå at antallet fugler som flaksa omkring eller hvilte i trærne måtte være minst like stort.
 
Jeg var i dette øyeblikket av den oppfatning at jeg var kommet til selve fødselsfuglens fødested - en dyptpløyende tanke for en nordmann som (i motsetning til mange portugisere) bare unntaksvis møter på storkefugler.
 
(Teksten fortsetter under bildene.)
 
 
 
BEVEGELSE. Handling og endring.
 
Det første av storkebildene du ser over, havna også på veggen i galleriet i Tavira våren 2018, sammen med "Veps".
 
Men da jeg vinteren 2021 stelte i stand ei utstilling med egne Portugal-bilder på Galleri Kunstgress i Oslo, plukka jeg ut det neste storkebildet over til å bli et slags hovedverk.
 
Både "Veps" og "Stork" ble da trykket hos Pigs Digitaltrykk i stort format (80x120cm) på Hahnemühle Agave 290 g/m² Matt FineArt-papir, montert på 1,5 mm aluminiumsplate med oppheng, og utstyrt med UV-beskyttelse. Jeg syns de begge tok seg fint ut på galleriveggene, på to vegger midt imot hverandre.
 
Men ingen av dem ble solgt under utstillinga for drøyt tre år siden, og søknaden min om å få bildene inn på Høstutstillinga i Oslo i 2021 var av de mange som ble avslått.
 
Siden den gang har de to store bildene levd et halvdødt liv på private vegger der beboerne sjelden er til stede.
 
(Teksten fortsetter under bildene fra utstillinga på Galleri Kunstgress.)
 
 
 
IMAGO-DELING. Den som deler får.
 
Når Lions Club Oslo/Lilleaker inviterer til sin årvisse kunstutstilling 16.-17.mars, slipper de for første gang til to fotografer. Den ene er den kjente naturfotografen Roger Brendhagen. På nettsida hans kan vi lese følgende om ham:
 
"Jeg er født i 1968 i Oslo, men oppvokst i landlige omgivelser på Hedemarken. Har jobbet som naturfotograf i 20 år Har omkring 300 reisedøgn i året har hele verden som min arbeidsplass. Har vært tilknyttet Nikon som fotograf – og har vært Nikon Ambassadør i over femten år, de siste fire årene som «Nordic Ambassadør» – og fra sommeren 2020 ble jeg utnevnt til «Global Ambassadør». Jeg sitter som leder i Norske Naturfotografer/NN. Når jeg ikke er ute og reiser er jeg å finne på Dovrefjell – et eldorado for en naturfotograf! Har fotografert mye i disse fjelltraktene de siste atten årene, og jeg tok til fornuft og flyttet opp hit i mai 2020. Jeg er også lisensiert moskusguide."
 
Om Brendhagen stiller med moskus-bilder på Lions-utstillinga nå midt i mars, aner jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg. Det eneste jeg veit er at en bunke bilder av Østmarka-motiver vil finne veien dit sammen med "Veps" og "Stork".
 
For den andre fotografen som er blitt invitert til "Stoppestedet" i Lilleaker trikkestall, der salgsutstillinga foregår, er nemlig han som etter et lite år i Algarve nå holder seg mest i skogkanten ved Østmarka med sitt enkle hybridkamera og sitt høytsvevende storkeblikk.
 
Jeg syns det er flott å få muligheten til å kunne inspirere enda flere mennesker gjennom fotografiske historier. Personlig har jeg så mye igjen for den organiske og autentiske prosessen som leder fram til hvert enkelt bilde jeg formidler, at jeg regner det som en slags bonus hver gang en annen person uttrykker følelser som oppstår i møtet med bildene mine.
 
Men når jeg formidler bilder av det jeg møter i naturen, deler jeg jo på sett og vis ønsket om at vi sammen skal ta vare på det vakre som vi så ofte overser. Disharmoni kan sette noen hver ut av spill, men skjønnheten lurer alltid rett bakenfor. Og evner vi å åpne opp for bevegelsen som sanseinntrykk kan gi oss, vil endring kunne lede oss fram til nye erkjennelsesnivåer, nye holdninger og nye handlinger.
 
I beste fall oppdager vi verdien av å ta vare på den livgivende naturen - både for vår egen del og for naturens del. Døden kommer tidsnok, og i mellomtiden gjelder livet.
 
Og noe av det kan leves på "Stoppestedet" i Lilleaker trikkestall lørdag 16.mars kl.10-18 og søndag 17.mars kl.11-16. Velkommen!
 
(Teksten fortsetter under bildet.)
 
 
 
 
NYHETSBREV. Du som abonnerer på nyhetsbrevet "Blikk, blekk og bevegelse", får (vanligvis) på torsdager i partallsuker vite om IMAGOs siste steg og ferskeste forestillinger før alle andre. Det ordinære nyhetsbrevet blir noen dager seinere også tilgjengelig på imagofotovandring.no under trykknappen "Nyhetsbrev/blogg".
 
Flere følgere på sosiale medier og mange mottakere av nyhetsbrevet vil styrke naturpakten som ligger i IMAGOs visjon. Så det er supert om du deler denne informasjonen med andre. Om du som ny leser ønsker å bli fast mottaker av nyhetsbrev, legger du igjen epostadressen din nederst på den nevnte nettsiden.
 
Og trenger du - eller noen du kjenner - et bilde eller tre på veggen, assistanse på vandring, eller ei fotofortelling fremført for deg og gjengen din, er det bare å si ifra. Det samme gjelder om du ønsker en kaffeprat, et uforpliktende vandre-møte eller hjelp til å komponere ei utstilling.
 
***
 
Det neste ordinære nyhetsbrevet kommer trolig torsdag 21.mars.
 
Med vennlig og fredfull hilsen
Harald Bratland Carlsen
FOTOGRAF
harald@imagofotovandring.no - +47 974 28 028
 
 
«There need be no lasting sorrow for the death of any of Nature’s creations, because for every death there is always born a corresponding life.»
 
- John Muir -

Legg igjen en kommentar

Merk, kommentarer må godkjennes før de publiseres